Etalagebenen

Heeft u pijn tijdens het lopen? In uw voet, kuit, dijbeen of bil? Vermoedt u dat u ‘etalagebenen’ heeft?
Als in rust de klachten afnemen, heeft u misschien last van een bloedvatvernauwing (claudicatio intermittens).

Tijdens het lopen hebben de beenspieren meer zuurstof nodig dan in rust.  Als u sneller loopt of een heuvel opgaat, gebruikt u meer zuurstof. Er kunnen klachten ontstaan als de slagaders van het been vernauwd zijn. De vernauwing zorgt voor een verminderde aanvoer van bloed en dus van zuurstof naar de beenspieren. Dat zorgt voor pijnklachten tijdens het lopen, in uw voet, kuit, dijbeen of bil. Als u stilstaat, komen de spieren tot rust en kan het zuurstoftekort worden aangevuld. De klachten nemen dan weer af.

De pijn die optreedt tijdens het lopen kan uw dagelijks leven behoorlijk verstoren, zowel thuis, op uw werk, als in uw sociale contacten. Bovendien vermindert uw conditie als u door de klachten te weinig beweegt.

Binnen Fysiotherapie Manenburgdreef heeft een van onze medewerkers, Annemieke Klitsie, mede het behandelprogramma ontwikkeld voor mensen met claudicatio intermittens. Meestal is de vaatchirurg en soms de huisarts de verwijzer. De fysiotherapeutische behandeling bestaat uit looptraining/vaattraining.  U gaat samen voorzichtig de inspanning opvoeren. De spieren vragen om een verbeterde doorbloeding om zoveel mogelijk een zuurstoftekort tegen te gaan. Het lichaam zal zich proberen aan te passen. Zo zullen o.a.kleinere slagaders een deel van de functie van de grote vernauwde slagaders overnemen. Zij ontwikkelen zich en laten steeds meer bloed door. Voor u als patiënt betekent dit dat de pijnvrije loopafstand steeds groter wordt. Vaak zijn normale dagelijkse bezigheden hierdoor weer mogelijk.