Haptonomie

Heeft u pijn in uw nek? Zit u niet lekker in uw vel? Of heeft u last van spanning? Haptonomie heeft aandacht voor de minder technische en rationele aspecten van uw lichamelijke klachten. Hier gaat het om de gevoelens die een rol spelen bij het hebben van en omgaan met klachten.

Met fysiotherapie zijn veel klachten ten aanzien  van het houdings- en bewegingsapparaat te verhelpen of te verminderen. Deze klachten kunnen veroorzaakt worden door stoornissen en of beperkingen van fysieke aard. Vaak spelen ook  spanningen, emoties of blokkades een belangrijke rol bij het ontstaan en of in stand houden van klachten. Het lichaam geeft pijn aan of er ontstaan afwijkingen in het houdings- en/of bewegingspatroon.
Hapto­nomie gaat over gevoel en over de gevoelsmatige wisselwerking tussen mensen. Het gaat zowel over het (weer leren) luisteren naar jezelf en naar de ander. Een goed contact tussen klant en hulpverlener is daarbij van essentieel belang.

Fysiotherapie leent zich, doordat het een aanrakend beroep is, uitstekend voor het werken op haptonomische basis. Ons lichaam doet van jongs af aan ervaringen op via tasten en voelen en wordt daarmee drager van onze gevoelens. Het geeft de hele dag feedback over hoe het met je gaat. Het gaat om bewustwording van de emoties en gevoelens die een rol spelen op het moment dat er klachten zijn. Boosheid, blijdschap, angst en verdriet maar ook pijn en benauwdheid krijgen aandacht tijdens het behandelproces. Deze kunnen de klachten mogelijk in stand houden of een verbetering in de weg staan.

Er is veel te voelen in je lijf. In de haptonomie worden lichaam, gewoonten en emoties als bewustmakers en raadgevers gezien. Door deze bewustwording ontstaan meer mogelijkheden om met uw klachten om te gaan. Bij fysiotherapie op haptonomische basis is er meer aandacht voor wat u voelt.
Klachten waarvoor u contact op kunt nemen met Annemieke Klitsie zijn bijvoorbeeld :

• Benauwdheids- en hyperventilatieklachten
  • (Spannings)hoofdpijn